Am citit multe articole de-a lungul anilor despre cum joaca jucatorii. Dar nu imi amintesc sa fi citit vreodata despre aerodinamica pe care un jucator trebuie sa o posede pentru a juca. Din puct de vedere practic, aerodinamica este un subiect important. Pana la urma, daca intelegem putin aerodinamica, este posibil sa aflam cum sa reproducem jucatori mai buni.
Astazi fotografia si filmarile la viteze mari sunt disponibile crescatorilor de jucatori. Daca stii la ce sa te uiti cu aceste aparate, sunt un mare ajutor pentru a putea intelege ce face un jucator atunci cand joaca. Dar daca nu intelegi aerodinamica, poti sa te utii la aceste fotografii si filmari cat de mult doresti si este putin probabil sa intelegi ceva.
De exemplu am auzit ca, un porumble jucator initiaza jocul prin asi ridica coada. Intr-adevar in timpul jocului, porumbelul jucator isi ridica coada. Dar asta nu are de-a face cu nimic cu faptul cum pasarea genereaza momentul jocului.
Avioanele sunt proiectate dupa pasari. Un factor major in a face un avion sau o pasare sa zboare intr-o maniera stabila este in amplasarea centrului de greutate. In ambele cazuri cea mai mare importanta in momentul ridicari de la sol sunt aripile, si doar o mica importanta coada. Atat porumbeii cat si avioanele se pot roti in trei axe: laterala, directionala si cea longitudinala.
Pentru scopul intelegerii cum un porumbel joaca ne concentram doar pe axa longitudinala si ignoram celelalte doua..
Daca desenam o linie intre cele doua varfuri ale aripilor, in jurul acestei linii avem rotatia longitudinala.. Aceasta este rotatia pe care porumbeii jucatorii o fac atunci cand joaca. Mici modificari sunt facute pe axa longitudinala la avioane cu ajutorul cozii. La pasari coada este miscata in sus sau in jos.
Daca intelegem criteriile de proiectare pentru un avion acestea ne vor conduce la un zbor stabil. Daca nu intelegem aceste criterii vom avea un avion foarte greu sau imposibil de pilotat de catre o fiinta umana.
Un crieteriu foarte important in proiectare este centrul de greutate care trebuie sa fie relativ in jurul centrului de propulsie (riidicare).
Aceslasi principiu se aplica si la pasari. Punctul de greutate al fiecarui obiect este simplu de aflat. Acel punct de care poti agata o ata, Suspenda obiectul cu ajutorul unei ate fara ca acesta sa se roteasca in fata sau in spre spate.
In maniera de a avea un avion sau un porumbel cu zbor stabil, centrul de greutate trebuie sa fie putin in fata centrului de propulsie. Mutand centrul de greutate punctul de prupulsie al obiectului zburator devine din ce in ce mai instabil pe axa longitudinala.
O foarte mica corectie cu ajutorul suprafetei de control al cozii poate conduce la o raspundere marita a axei longitudinale. Daca mutam centrul de propulsie in fata centrului de greutate, un zbor stabil este imposibil. Obiectul zburator se va roti in jurul axei longitudinale. Intr-un avion, pilotul care doreste sa ramana in viata isi face griji in legatura cu centrul de greutate. Sunt unii piloti care muta centrul mai in fata sau in spate.lucrul asta se poate face cu mare grija la imbarcare sau prin alegerea carui rezervor va fi folosit. Pilotul poate decide ca pasagerii mai grei sa stea mai aproape de aripi.
O pasate este blocata si nu isi poate muta centrul de greutate. Cu toate acestea o pasare poate face ce un avion nu poate. O pasare, isi poate roti aripile mai in spate sau in fata din umeri pentru ajustarea centrului de propulsie.
Aceasta abilitate de rotire a umerilor este foarte importanta pentru o pasare, daca nu ar putea face acest lucru ar avea un zbor foarte greu. Pasarile trebuie sa faca aceasta compensatie simplu, adaptandu-se la o gusa plina de mancare sau una goala. O gusa plina va muta aripile mult mai in fata decat una goala.
Un voiajor arde o cantitate importanta de grasimi de pe abdomen in timpul unei curse, mutandu-si centrul de greutate mult mai in fata decat atunci cand a inceput cursa. Deci in timpul unei curse un voiajor trebuie sa isi mute naripile mai in fata pentru a pastra centrul de greutate si punctul de propulsie intr-o relatie corecta. O femela poate cara un ou nedepus timp de o ora, dupa depunetr trebuie sa zboare din nou, chiar daca centrul de greutate sa fost schimbat.
Femela trebuie sa-si mute aripile mai in fata pentru a compensa greutatea pentru oul depus. Nu este nimic nenatural in acest lucru, toate pasarile detin aceasta abilitate.
Atunci cand porumbelul are de gand sa joace prima oara, isi poate inclina corpul un pic mai sus decat nivelul de zbor si semnaleaza cu coada. La acest moment coada este dreapta in continuarea corpului.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Poza 1. Prima poza ne arata aripile mutate mai in fata decat o pozitie normala de zbor. Aceasta poza cat si restul in aceasta secvemta arata 70% din faza primului joc.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Poza 2. Atunci jocul a inceput cu o “bataie din aripi”. In timpul acestei batai din aripi, aripile raman rotite in fata din umeri fata de pozitia unui zbor normal. Acest lucru muta punctul de propulsie in fata. Rezultatul : pasarea nu mai are un zbor stabil.
Daca te uiti la o filmare ,,slow motion” este mult mai usoar de observarea aripilor care se muta in fata. Ce nu se poate vedea fara o filmare ,,slow motion” este pozitia cozii in momentul declansarii jocului. OLYMPUS DIGITAL CAMERAPicture 3. prima bataie terminata si aripile se dau din nou pe spate.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Poza 4. corpul este vertical. Coada este ridicata.
In acest moment aripile sunt complet desfacute deasupra pasarii. Coada formeaza aproape un unghi complet cu corpul. In acest moment este importanta ridicarea cozii. Daca coada ar fi perfect in continuarea corpului ar incetinii viteza jocului prin forta de frecare cu aerul.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Poza 5. rotatia corpui la 120 de grade, coada complet ridicata.
Aripile sunt complet deschide in spatele pasarii, iar coada este ricidacata complet pentru a reduce forta de frecare. In acest moment ,,momentul” unghiurilor pentru un joc (tumba) este gata. Cu toate astea, forta de frecare va indeparta acest ,,moment” in timpul jocului. Asa ca, pasarea va continua sa ,,bata” aripile la fiecare joc (tumba) cat timp doreste sa joace. De asemenea pastreaza coada ridicata cat timp doreste sa joace.
Pentru a opri jocul, pasarea defpace coada in pozitia lui normala si face face doar o mica ,,bataie” a aripilor putin mai jos decat pozitia normala de zbor. Acest lucru va opri jocul. Ce ne spun aceste poze despre cum un jucator bun trebuie sa arate? Un lucru este clar, cu cat corpul pasarii este mai scurt cu atat viteza jocul este mai mare.
Jucatorii / rollerii de obicei sunt pasari mici. Consider ca selectia s-a facut pe o marime perfecta a pasarii doar prin selectia celor mai bune performari. Toate pasarile au abilitatea de rotire a aripilor pentru a pune in pozitia initiala a jocului. Dar nu toate pasarile sunt dispuse sa joace. Deci crescatorii au selectat pentru atitudinea pasarii care era dispusa sa joace. Punand in pereche doar pasari care au o atitudine pentru joc si sperand ca puii vor mostenii acest lucru.
Unii inca ar putea crede in importanta cozii in momentul declansarii jocului. Dupa cum stim pasarile zboara si fara coada.. Defapt, pot zbura remarcabil de bine. Am luat un pui care zboara de o luna, aceasta pasare avea jocuri simple iar ocasional 3-4 tumble.
Intr-o zi am smuls 2 pene din coada si l-am salat sa zboare. Nu a fost nicio schimbare in performante. Juca la fel cu 10 pene in coada cum facea cu 12. in fiecare zi am continuat sa ii smulg cate 2 pene, nu am obervat nicio schimbare in viteza jocului (tumblelor) in timpul smulgerii penelor. Si nici nu a jucat mai putin in timpul pierderii cozii. Intr-o zi am smuls ultimele 2 pene din coada, iar la primele doua jocuri / tumble a pierdut destul de multa altitudine dar dupa ce s-a adaptat lipsei cozii, ceea ce a luat mai putin de 5 minute de zbor, jocul a fost la fel ca acum 6 zile in urma cand avea coada completa. Zbura si juca la fel fara sa mai piarda altitudine.
Intr-o ocazie am vazut o pasara ca a mea sa joace fara sa mai faca ,,bataia” din aripi. Acea pasare zbura de mult si atunci cand devine obsesita face acest lucru.
Genetica
Am vazut clar din poze ca orice porumbel capabil sa zboare poate juca. Tot ce trebuie sa faca este sa isi roteasca putin in fata din umeri si se vor rostogolii automat. Deci genetic la jucatorii nu sunt modificati structural. Pasarea trebuie sa doreasca sa joace altfel nu va juca.
Emfri Kim in anul 1972 in Jurnalul Ereditatii indica faptul ca jocul implica mai multe gene. Observatiile mele incurajeaza aceasta idee. Am inceput cu pasari din familia Joe Quin. Aceste pasari nu jucau decat daca erau zburate timp de o luna zi de zi. Toate aceste pasari faceau cate o tumbla ocazionala daca zburau indeajuns. Dar chiar si pasari de 2 ani nu prea jucau. Cele mai bune pasari aveau un joc din 3 sau 4 tumble. De asemenea frecventa cu care jucau era foarte scazuta. Destul de des ma uitam la un stol de 20 de pasari si nu vedeam mai mul de un joc in 10 minute.
Acesta lua cateva pasari dintr-o familie care a fost selectata numai pentru joc. Toate pasarile incepeau sa joace in mai putin de o luna daca erau zburate zilnic. Progreseaza mul mai rapid decat pasarile din linia Quin. De la prima ,,cadere” in coada pana incep sa joace de obicei dureaza 2-3 zile. Fac tumbe bune, foarte stranse, iar pe la 2 luni au un joc de 3-4 tumble. De aseamnea au o viteza mai mare decat pasarile Quin.
Imperechieriule dintre aceste pasari si cele din linia Quin nu au dat pui mai buni decat puii din linia Quin puri. Zboara de 2 luni si nici macar nu ,,cad” in coada.
Quin a declarat in cd-ul despre Rolleri ca a avut nevoie de 6 generatii imperechiate inapoi in Rolleri pentru a reda ,,jocul” pasarilor care au fost imperechiate cu porumbei nejucatori.
Lee FaceKing mi-a spusn ca acest lucru l-a experimentat si el, si a fost exact la fel. Jocul este complex. Foarte mult depinde de cat de des si de mult pasarea este zburata. Pasarile zburate zilnic joaca mai mult decat cele zburate de 2-3 ori pe saptamana. Aceste pasari vor juca mult mai bine la varsta de 2 ani.
De asemenea, doi frati pot diferi mult in calitatea jocului, chiar daca sunt consangvini. Sase generatii inpercheate inpoi in rolleri a pasrilor corcite, arata ca destul de multe gene sunt implicate. Probabil mai mult de jumatate de duzina (duzina=12) sunt implicate. Pe de alta parte cand te gandesti la dificultatea de a arbitra jocul si formele sale,presupunearea mea este ca jumatate de duzina este numarul maxim. Pare clar ca jocul este o combinatie a mai multor gene. Datele arata ca unele din aceste gene sunt codaminate.
Din observatiile mele am vazut ca rollerii sunt relativ pasari calme fata de alte rase. Ma face sa ma intreb daca calmul nu este o importanta a parte dintr-un jucator bun. O pasare care se simte stresata in timpul primei incercari de a juca, ca si o pasare zburatoare, natural se va opune jocului.
Asa cum vedem, jocul este voluntar iar pasarea trebuie sa se bucure de calm si sa aiba o tendinta scazuta catre stres si entuziasm, acest lucru este foare important.
Trimite mesajÎnapoiNu poți trimite un mesaj fără conținut!Nu este permisă folosirea de cod HTML in mesaje.Mesajul nu a fost trimis din motive de securitate. Va rugam sa ne contactati prin email pe adresa office@sunphoto.roMesajul nu a fost trimis din motive de posibil spam. Va rugam sa ne contactati prin email pe adresa office@sunphoto.roMesajul nu a fost trimis din motive de posibil spam. Ati trimis prea multe mesaje in ultimul timp.A apărut o eroare în timpul trimiterii mesajului. Vă rog încercați din nou.Mesajul a fost trimis.